Maeslantkering. Ochrona naszego domu

Woda – potężny żywioł, który kreuje niepowtarzalny krajobraz polderowy całej Holandii.

Całkowita powierzchnia krainy wiatraków wynosi 41 500 km2, z czego 7700 km2 to właśnie woda – przyjaciel i zarazem wróg ponad 17-milionowej ludności zamieszkującej tereny Niderlandów.

Bogactwem wody można cieszyć się w całym kraju. Najbardziej znane prowincje wodne to Fryzja i Zelandia. Tutaj można na przykład uprawiać najróżniejsze sporty wodne i łowić ryby. W całej Holandii zarówno w większych, jak i mniejszych miastach można czerpać przyjemność, pływając łódkami po uroczych kanałach. Co pewien czas, organizowane są również imprezy wodne. Jedne z najpopularniejszych to Światowe Dni Portu w Rotterdamie i Sail największe widowisko morskie na świecie, które ma miejsce w Amsterdamie i organizowane jest raz na 5 lat.

 

Sail Amsterdam rok 2015

Światowe dni portu w Rotterdamie rok 2016 i 2017

Jednak to, co daje nam tyle radości, jest dla nas, mieszkańców Holandii również ogromnym zagrożeniem.

Holandia znajduje się w środku delty trzech dużych rzek: Ren, Moza i Skalda, które ostatecznie wpływają do Morza Północnego. 

26% Holandii znajduje się poniżej średniego poziomu morza. Ponieważ poziom morza waha się o 1.5 między odpływem a przypływem i o wiele więcej podczas przypływu wiosennego, w rzeczywistości aż 59% Holandii jest podatne na powodzie spowodowane silnymi sztormami. Dlatego dobra ochrona przeciwpowodziowa ma dla Holandii ogromne znaczenie. 

Przez wieki mieszkańcy Holandii toczyli walki z wodą i odzyskiwali ziemię poprzez osuszanie jezior. Aby utrzymać suchy ląd, woda nagromadzona w polderach musi być wypompowana do rzek i morza. Ponieważ woda ciągle wraca, proces ten jest nieprzerywalny i trwa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Gdyby proces wypompowania wody został przerwany, w ciągu 72 godzin południe Holandii znalazłoby się dwa metry pod wodą.

Na szczęście pompowanie wody nie musi być wykonywanie ręcznie. Niegdyś Holendrzy zbudowali wiatraki, które możemy zobaczyć w Kinderdijk. Poprzez wszelkiego rodzaju zmiany natury i ogromne wkłady prac ludzkich, na przestrzeni lat Holandia przekształciła się w kraj, który znamy dzisiaj, a około 3500 pompowni dzień i noc czuwa nad tym, byśmy mogli spać sucho i spokojnie.

‘Bóg stworzył świat, ale Holendrzy stworzyli Holandię’

stare powiedzenie

Delta Werk siódmy cud nowoczesnego świata według Amerykańskiego Stowarzyszenia Inżynierów Budownictwa

Obecnie w Holandii istnieje wiele pomysłowych barier przeciwpowodziowych, które należą do najstarszych, największych i najbardziej imponujących konstrukcji na świecie.

Delta Works to 13 imponujących projektów hydrotechnicznych, znanych również jako jeden z siedmiu cudów współczesnego świata, które razem tworzą największą barierę przeciwpowodziową na świecie. 

Bezpośrednim powodem  realizacji prac mających na celu wzmocnienie umocnień morskich był przypływ sztormowy w 1953 roku, w którym podczas wielkich powodzi w południowo-zachodniej Holandii zginęło 1835 osób, a inne części kraju ledwo uniknęły katastrofy.

 

Powódz w 1953 roku. Foto: Wikipedia

Projekt Delta Werk pokazuje, jak Holendia radzi sobie z wodą i zapewnieniem bezpieczeństwa holenderskiego wybrzeża przed falami sztormowymi.

Główną atrakcją w Delta Werk jest Oosterscheldekering – wyjątkowa 9-kilometrowa ochrona przeciwpowodziowa, zbudowana z 62 ogromnych bram, których zadaniem jest zapobiec katastrofie powodziowej takiej jak ta z 1953 roku.

Powyżej dwa ciekawe filmiki zaczerpnięte z YouTube. Po lewej filmik w języku angielskim, po prawej w języku holenderskim. Oba filmiki są różne, jednak nawiązują do tego samego. 

De Maeslantkering, najnowsza konstrukcja Delta Werk

Dzisiaj chcę Wam przedstawić De Maeslantkering, ostatnią, najnowszą i wyjątkową pod względem technicznym konstrukcję Delta Werk, która znajduje się zaledwie 16 kilometrów od naszego domu w południowej Holandii.

Maeslantkering

De Maeslantkering/ Bariera Maeslant to imponujący projekt zbudowany w latach 1991-1997, który pozwala zachować kontrolę nad wodą i chroni port Rotterdamu oraz gęsto zaludniony obszar wokół Nieuwe Waterweg i Het Scheur w pobliżu Hoek van Holland przed sztormami i falami pływowymi.

Zapora składa się z pary 22-metrowych zakrzywionych stalowych drzwi, które w przypadku wyjątkowo niebezpiecznych sztormów i zagrożeniom związanym ze wzrostem poziomu wody o 3 metry  zamykają swoje wrota i stają się murem dla Morza Północnego, zapobiegając tym samym katastroficznym powodziom. Żaden system przeciwpowodziowy na świecie nie ma większych ruchomych części niż De Maeslantkering. Zarówno decyzja, jak i zamknięcie bariery następuje całkowicie automatycznie i nie wymaga interwencji człowieka. 

Fakty i ciekawostki

  • W rok po otwarciu Oosterscheldekering i zapewnienie ochrony Zelandii przed podnoszącą się wodą Ministerstwo Transportu, Robót Publicznych i Gospodarki Wodnej ogłosiło konkurs na budowę kolejnej bariery przeciwpowodziowej. Głównym wymaganiem projektu było to, aby zapora nie utrudniała żeglugi. Budowa zapory rozpoczęła się w 1991 roku, cztery lata po ogłoszeniu zawodów.
  • De Maeslantkering został oficjalnie oddany do użytku 10 maja 1997 roku. Otwarcia dokonała ówczesna królowa Beatrix.
  • Żywotność zapory to 100 lat. Przewidywalne zamknięcie zapory na skutek silnych sztormów to raz na 7 lat! Szacuje się, jednak iż w związku ze zmianami klimatu i wzrostem poziomu morza w najbliższej przyszłości zapora będzie zamykana częściej, co oczywiście skraca jej żywotność.
  • Budowa Maeslantkering kosztowała 450 mln euro,  łączne koszta Europoortkering to 660 mln euro.
  • Jedne drzwi zapory  (same rury) mają 240 metrów długości, 20 metrów wysokości i ważą  15.000 ton.  Ściana blokująca fale ma 210 metrów długości i 22 metrów wysokości. Łączna długość konstrukcji ramię + fundament to  327 metrów (w porównaniu Wieża Eiffla ma 324 metrów wysokości) 
  • Do precyzyjnej budowy niezbędnych części wykorzystano najnowocześniejszy sprzęt pomiarowy. Do budowy zawiasów kulowych jednej z najważniejszych części, na których opiera się Maeslantkering wykorzystano sprzęt podobny do sejsmografu. Zawiasy kulowe musiały być zbudowane z dokładnością do pół milimetra. Zlecenie zawiasów kulowych zostało wykonane przez producenta samochodów Skoda.
  • Dzięki zawiasowi kulowemu, który działa podobnie jak ludzki staw biodrowy, drzwi mogą poruszać się we wszystkich kierunkach. Poziomo podczas skręcania i pionowo podczas zatapiania.
  • Przeguby kulowe mają średnicę 10 metrów i ważą 680 ton każdy.
  • Pomalowanie całej  zapory na biało wymagało 300 000 litrów farby.
  • Podczas sztormu woda uderza w stalowe drzwi z siłą 350 meganiutonów, co odpowiada sile 350 000 silnych mężczyzn dźwigających po 100 kilogramów każdy. To dzięki wypukłemu kształtowi stalowa brama jest w stanie wytrzymać siłę uderzających fal.
  • Najbardziej prawdopodobnym okresem zamknięcia zapory jest sezon zimowy. W tym okresie występuje najwięcej burz i sztormów.
  • Cały proces związany z zamknięciem się zapory trwa około 2 godzin. 
  • Zapora nigdy nie zamyka się do końca. Pomiędzy dwojgiem drzwi istnieje luka około 70 cm. Ma to na celu zapobieganie uszkodzeniom bramy podczas procesu zamykania oraz, oraz możliwość swobodnego przepływania rybom i krabom.
  • Po raz pierwszy na skutek sztormu  zaporę zamknięto 7 listopada 2007 roku. 
  • Przynajmniej raz w roku De Maeslantkering zamykana jest na skutek przeprowadzanych testów. W tym roku zamknięcie bramy nastąpi 12 września 2021 roku około godziny 18:30. Niestety ze względu COVID-19 zamknięcie odbędzie się bez uczestnictwa publiczności.
Zaproa Maeslant

Informacje praktyczne

ADRES: 

Maeslantkeringweg 139, 3151 ZZ Hoek van Holland

BILETY WSTĘPU: 

Dzieci od 0 do 17 lat wstęp wolny.

Dorośli 2,5 euro

Zwiedzanie z przewodnikiem:

Dzieci do lat 17 włącznie 2,5 euro

Dorośli 4,50 euro

Zdecydowanie polecamy skorzystać z wycieczki z przewodnikiem, dzięki temu będziecie mogli wejść na teren zapory i doświadczyć ogromu tej konstrukcji.

GODZINY OTWARCIA: 

Dni powszednie od 10:00 do 16:00

Weekendy od 11:00 do 17:00

Dni zamknięte: 25 grudnia, 31 grudnia i 1 stycznia.

PARKING:  

Tuż obok Keringhuis znajduje się przestronny parking.

INNE PRZYDATNE INFORMACJE:

Wszystkie dalsze informacje można znaleźć tutaj.

Het Keringhuis to miejsce, gdzie można zapoznać się z historią walk Holandii z wodą, oraz budową konstrukcji Maeslant.

Spośród sześciu zgłoszeń zwyciężył projekt Bouwkombinatie Maeslant Kering (BMK). Projekt zyskał przewagę w punktach dzięki temu, iż większość części konstrukcji nie leży w wodzie i jest sucha, w ten sposób zapora jest mniej narażona na erozję i jest łatwiej dostępna w utrzymaniu  czystości.

Gdzie znajduje się najniższy punkt Holandii??

Najniższy punkt w Holandii (6,74 m) znajduje się w Nieuwekerk a/d IJssel. W dokładnym miejscu został postawiony pomnik, który widzicie na zdjęciach. 

Najniższy punkt w Holandii

Gdyby wydarzyła się prawdziwa katastrofa, trzeba by było wspiąć się na sam szczyt, aby pozostać suchym. Problem jednak w tym, że nie ma tam miejsca dla ponad 17 milionów ludzi, nie licząc oczywiście zwierzaków.

Jeśli mieszkacie w Holandii i chcecie wiedzieć, czy Wasz dom znajduje się poniżej lub nad poziomem morza, możecie przejść do strony www.overstroomik.nl

Wystarczy wpisać kod pocztowy swojego domu i już będziecie wiedzieli poziom wody w Waszej okolicy podczas powodzi.

Bonus! Pomysł na aktywny dzień 🙂

  • Zwiedź Het Keringhuis i zobacz jak gigantyczna jest zapora Maeslant.
  • Zobacz gdzie leży najniższy punkt Holandii.
  • Wybierz się na spacer do pobliskiego  Kralingse Bos w Rotterdamie i wejdź na wieżę strażniczą podziwiać piękny widok (adres tutaj) 

Wieża strażnicza w Kralingse Plas

Widok z wieży

Agnieszka Krzyminska

Kralingse Bos/ Kralingse “Las” 😉

Agnieszka Krzyminska

Jeśli zastanawiacie się gdzie zjeść? To odsyłam Was do wpisu tutaj.  

Pozdrawiam i życzę Wam przyjemnej niedzieli 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *