Pobyt u Navajo w Monument Valley

Monument Valley/ Dolina Monumentów to kultowy symbol amerykańskiego “Dzikiego Zachodu”.

Charakterystyczny czerwony piasek, wyjątkowe formacje skalne, suchość terenu i mnóstwo kurzu na obszarze o powierzchni 82 000 arów sprawia, że będąc w tym miejscu, można odnieść wrażenie, że jest się na planie filmowym westernu.

Jako mała dziewczynka kochałam oglądać filmy opowiadające o życiu kowbojów, Indian, szeryfów, osadników i poszukiwaczy złota na “Dzikim Zachodzie” Stanów Zjednoczonych.

Walka dobra ze złem, bezwarunkowa przyjaźń, zemsta, egzekwowanie prawa, tolerancja kulturalna, pościgi na koniach za bandytami i strzelanie z rewolwerów tak bardzo mnie fascynowało, że często późnymi wieczorami wykradałam się z łóżka i prosiłam rodziców o pozwolenie, by razem z nimi zasiąść przed telewizorem.

Wyobraźnia małej dziewczynki sprawiała, że na balach przebierańców zawsze chciała być przebrana za kowbojkę lub Indiankę. Tak, tak białowłosą Indiankę 🙂

Monument Valley to o wiele więcej niż sceneria zachodnich filmów. Pobyt na ziemi Navajo wywołał u mnie wiele wspomnień z dzieciństwa, a radość i niesamowita wdzięczność, że mogłam tam być, była tak ogromna, że siedząc w aucie, podążając 17 milową nieutwardzoną drogą, rozpłakałam się ze szczęścia.

Każde miejsce jest szczególne jednak żadne miejsce, które mogliśmy zobaczyć podczas naszej podróży po Stanach Zjednoczonych, nie wywołało we mnie aż tyle niesamowitych emocji co Monument Valley.

Zapraszam na kolejny wpis dotyczący naszej podróży po USA.

Co warto wiedzieć o Monument Valley?

Monument Valley rozciąga się na granicy między stanem Utah a Arizoną. 50 lat temu obszar ten był ogromnym płaskowyżem twardego piaskowca z występowaniem okazjonalnych wulkanów. Przez wiele stuleci pod wpływem erozyjnego działania wody i wiatru powierzchnia piaskowca uległa złuszczeniu.

Miększy kamień zatarł się, a twarde warstwy pozostały. Wulkany zostały spłaszczone, pozostawiając jedynie rdzeń ze stwardniałej skały magmowej w postaci monolitów, czasami dochodzących do 450 metrów wysokości.

Szerokie skały, które są płaskie u góry, nazywane są mesami. Ze względu na ciągły proces erozji, mesy również powoli się zużywają. Ponieważ twardsza warstwa wierzchnia zużywa się wolniej niż miękkie boki, mesy stają się węższe. Kiedy szerokość takiej skały jest ostatecznie mniejsza niż wysokość, skały te nazywane są buttami.

Krajobraz Monument Valley należy do Parku Plemiennego Navajo Nation, którym zarządza jedno z największych plemion Indian amerykańskich Navajo.

Navajo wywodzą się z kanadyjskiego plemienia i prawdopodobnie zamieszkują obecne tereny od 1400 roku. Pierwszymi znanymi mieszkańcami tego obszaru byli Indianie Anasazi, którzy osiedlili się tu w 1200 roku p.n.e. i stworzyli piktogramy widoczne do dziś.

Chociaż obszar ten znany jest jako Monument Valley, Navajo nazywają go „Tsé Bii’ Ndzisgaii” co oznacza Dolinę Skał.

Na obszarze Navajo obowiązują inne zasady niż w pozostałej części kraju. Przykładem może być alkohol, który nie jest dozwolony na terytorium Indian. Navajo posiadają również własnego prezydenta oraz mają własny system zarządzania i sądownictwa.

East & West Mittens i Merrick Butte są najbardziej znanymi płaskowyżami i wzgórzami Monument Valley. Te ogromne skały zostały tak nazwane, ponieważ wyglądają jak dłonie owinięte w rękawiczki, skierowane w stronę nieba! Navajo wierzą, że rękawice są rękami boga, który ich wita i chroni w ich domu.

Dzień w Monument Valley. Jak zwiedzać Dolinę? Informacje praktyczne.

Po opuszczeniu Page i przejechaniu 204 km (127 mijl) do Monument Valley dotarliśmy jeszcze przed godziną 11:00.

Jako że w hotelu mogliśmy zameldować się dopiero od godziny 15:00, postanowiliśmy, że od razu zaczniemy zwiedzać rezerwat.

Jak zawsze najpierw udaliśmy się do punktu informacyjnego. Punkt informacyjny połączony jest z hotelem i restauracją The View. Jeśli planujecie zakup jakichś pamiątek, zróbcie to na ziemi Navajo. Oprócz przydrożnego targowiska piękne rzeczy możecie nabyć również w centrum dla zwiedzających. To tutaj kupiłam swój wymarzony kapelusz i kilka innych drobiazgów.

Najważniejszą rzeczą do zrobienia w Monument Valley, jest przejażdżka piękną pętlą Tribal Park Loop, na której znajduje się wiele punktów widokowych.

Tribal Park Loop o długości 17 mil (27,5 km) zaczyna się i kończy przy punkcie informacyjnym dla zwiedzających zaraz przy wejściu do Monument Valley. Chociaż droga, którą należy podążać, jest nieutwardzoną drogą gruntową, to pojazd z napędem na 4 koła nie jest potrzebny. Co prawda mijaliśmy auto, które się zakopało, ale skoro my daliśmy rade to i Wy dacie 😉 Najważniejsze to jechać z głową. Jeśli natomiast nie jesteście przekonani, by drogę pokonać samemu, to zawsze możecie skorzystać z usług lokalnego przewodnika.

WAŻNE: Ponieważ Monument Valley nie jest parkiem narodowym, takim jak Yellowstone, Bryce czy Zion, nie można tutaj skorzystać z karty Annual Pass.

Aby wejść na teren rezerwatu, trzeba kupić bilet w wysokości 20$ od samochodu.

Jeśli zamierzacie odwiedzić jedynie centrum turystyczne oraz przejechać drogą Tribal Park Loop to kilka godzin w rezerwacie z pewnością Wam wystarczy. Jeśli natomiast macie więcej czasu, to warto skorzystać z wycieczki z lokalnym przewodnikiem i zwiedzić Lower Monument Valley. Ten obszar rezerwatu jest dostępny tylko i wyłącznie z lokalnym przewodnikiem Navajo.

Po zachodzie słońca kolacje zjedliśmy w restauracji The View, a następnie udaliśmy się do hotelu Goulding’s Lodge, w którym nocowaliśmy.

Ten punkt widokowy znany jest jako “John Ford Point”, ponieważ reżyser lubił stąd filmować. Ford nakręcił 7 różnych westernów w Monument Valley.

Punkt widokowy o nazwie “Trzy siostry”. Nazwa “Trzy siostry” odnosi się do sióstr Kościoła katolickiego, które według Indian udzielały uczniom lekcji.

Przydrożny sklepik, gdzie można zakupić pamiątki wykonane przez Navajo.

Magiczne miejsce

Wzgórza Monument Valley osiągają wysokość do 300 metrów (1000 stóp) i mają kolor czerwony lub niebiesko-szary ze względu na różne zawarte w nich tlenki.

Artist Point

Jeden z piękniejszych zachodów słońca, jaki mogłam podziwiać 🙂

Forrest Gump Point

Monument Valley jest jednym z najbardziej znanych krajobrazów na świecie.  Malownicze tło doliny było miejscem wielu hollywoodzkich filmów oraz reklam.

Jedne ze sławniejszych produkcji filmowych, które nakręcono w Monument Valley to mi.in:

Stagecoach (1939). Film wyreżyserowany przez Johna Forda z udziałem Johna Wayne’a, który wywarł wpływ na rozsławienie Doliny. Po pierwszym pozytywnym doświadczeniu Ford często wracał do Monument Valley z kolejnymi produkcjami, nawet jeśli akcja filmu nie była rozgrywana w Arizonie czy Utah.

Forrest Gump (1994). W połowie filmu Forrest Gump zaczyna biegać po Stanach Zjednoczonych, a słynna scena postaci, grana przez Toma Hanksa, nakręcono wzdłuż autostrady 163, z monumentalnymi formacjami skalnymi Mitten Buttes w tle.

Gdzie nocować i gdzie zjeść

W niewielkiej odległości od Monument Valley znajduje się kilka małych miasteczek, gdzie można znaleźć w przystępnej cenie hotel. My jednak postanowiliśmy nocować w hotelu, z którego mieliśmy całkiem dobry widok na formacje skalne.

Hotel Goulding’s Lodge, w którym spędziliśmy noc, położony jest 2 km od wejścia do parku. Hotel położony jest dosyć nisko, przez co nie oferuje najlepszych widoków na wzgórza. O tym przekonaliśmy się niestety na miejscu.

Inną opcją, którą prawdopodobnie wybrałabym dzisiaj jest The View Hotel. Hotel znajduje się w parku plemiennym Navajo i zdecydowanie oferuje najpiękniejsze widoki na dolinę. Z szacunku dla mieszkańców doliny, którzy nie mają bieżącej wody i muszą ją codziennie wyciągać, aby zaspokoić podstawowe potrzeby swoich rodzin, hotel nie posiada basenu.

W obu Hotelach znajduje się restauracja gdzie można spróbować tradycyjnych dań Navajo. Sugeruje na kolacje udać się do Hotelu The View, którego widok z restauracji rozpościera się na dolinę.

Widok z naszego hotelu

Green Chile Stew pyszna, tradycyjna potrawa, która trzeba spróbować

TEN WPIS JEST CZĘŚCIĄ SERII POSTÓW NASZEJ PODRÓŻY PO AMERYCE Z 2019 ROKU

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *