Burg Eltz. Bajkowy zamek w lesie

Za zakrętem… widok na zamek Eltz ze scieżki prowadzącej przez las Eltz

Z dala od nowoczesnych autostrad i miast, otoczony magią lasu Eltz na 70-metrowej skale w Dolinie Mozeli, stoi średniowieczny zamek Eltz – pierwowzór niemieckiego zamku rycerskiego, który należy do najpiękniejszych zamków w Niemczech, co nie jest zresztą zaskakujące, gdyż swą ponad 850-letnią historią i bajkowym tłem imponuje, fascynuje i sprawia, że w jednej chwili przenosimy się w czasie. Zamek Eltz to jeden z nielicznych zamków, które zostały nienaruszone i ocalały podczas wojny o Palatynat. To, co czyni zamek interesującym to fakt, że jest on od 33 pokoleń własnością tej samej rodziny Eltzów i to, że ta sama rodzina do dziś utrzymuje mury zamku.

Ciekawostki

Do 1815 roku zamek Eltz miał jednocześnie trzy różne gałęzi rodu Eltzów: Kempenich, Rübenach i Rodendorf. W 1786 roku rodzina Eltz-Rodendorf wygasła, a jej dziedzictwo przeszło do rodziny Eltz-Kempenich. W 1815 roku rodzina Eltz-Kempenich ostatecznie wykupiła udziały rodziny Eltz-Rubenach i w ten sposób zamek stał się ich wyłączną własnością. Dzisiejszy właściciel zamku mieszka we Frankfurcie i dba o utrzymanie zamku, aby przekazać go 34 pokoleniu.

W latach 1961-1995 zamek Eltz zdobił banknot 500 niemieckiej marki (DEM), co jest równe okołu 266 euro.

W latach 1977-1982 zamek Eltz był pokazany na znaczku pocztowym o wartości 40 fenigów, co jest równe 80 centom.

Po przyjeździe do zamku Eltz

Zamek Eltz odwiedziliśmy 13 sierpnia podczas naszej motocyklowej wycieczki przez Dolinę Mozeli. Po zjedzonym śniadaniu w hotelu Motorhotel Bike-Inn  ruszyliśmy pod wskazany przez nawigację adres w miejscowości Wierschem. Z hotelu w Treis- Karden do zamku mieliśmy zaledwie 17 km, także w niecałe 20 minut byliśmy już na miejscu. Po uiszczeniu opłaty za miejsce parkingowe (w naszym wypadku było to 2 euro), otrzymaliśmy mapkę i mogliśmy iść dalej.

Aby dostać się do zamku, mamy dwie możliwości.

1. Ścieżką bezpośrednią. To około 10-minutowy spacer drogą brukowaną zaczynający się przy szlabanie. Droga prowadzi bardzo stromo w dół na około 800 metrów i daje pierwsze (zapewne) piękne widoki na zamek Eltz z góry.
  2. Ścieżką przez las. To około 15-minutowy spacer łagodnie opadającą drogą w dół.

Nasza decyzja padła na spacer ścieżką przez las, ponieważ, myśleliśmy, że dzięki temu ominie nas jakaś dłuższa kolejka i szybko wejdziemy do zamku. Niestety, kolejka nas nie ominęła, do tego przez panujący COVID-19, wszystko przebiegało okropnie powoli. Stanie w kolejce (właściwie w 3 kolejkach) w niewygodnych ciuchach i butach w temperaturze ponad 25 stopni strasznie nas wymęczyło, więc darowaliśmy sobie wędrówkę na punkt widokowy zamku z góry (trochę szkoda).

Mój Tip: Jeżeli zamierzacie odwiedzić zamek Eltz, to proponuję z samego rana udać się na szlak ścieżką bezpośrednią i najpierw podziwiać widok na zamek z góry, a dopiero później zejść w dół i zwiedzić wnętrza zamku. Stanie w kolejce pewnie i tak, i tak Was nie ominie, ale dzięki temu macie większą szansę podziwiać widok z góry bez większego tłoku.

Hej ho, hej ho… (w drodze ścieżką przez las Eltz)

No i stoimy… eh, instafoto to, to nie jest 😉

Zwiedzanie zamku

Bez maseczki ani rusz. Po kupieniu biletu wstępu na zamek obowiązkowo musieliśmy założyć maskę, która towarzyszyła nam, aż do opuszczenia zamku (wyjątkiem jest chwila, w której postanowimy coś zjeść)

Wycieczka po terenie zamku obejmuje 12 historycznych pokoi, które znajdują się w części Rubenacher i Rodendorfer. Dom Kempenichów jest nadal używany prywatnie przez rodzinę Eltzów i dlatego też jest zamknięty dla zwiedzających.

W pokojach zamku robienie zdjęć jest niedozwolone. Zwiedzanie odbywa się z przewodnikiem, który krok po kroku przeprowadza nas przez historię 8 wieków. Pokoje zamku są przepiękne i zaskakują zróżnicowaną architekrurą. Jeżeli macie ochotę i czas możecie zerknąć na oficjalną stronę zamku Eltz. Tutaj znajdują się zdjęcia prezentujące wnętrza własności Eltzów.

Skarbiec znajdujący się w piwnicy zamku to już ostatni punkt programu. Tą część zamku zwiedzamy bez przewodnika oraz mamy pozwolenie zrobieniu kilku zdjęć na pamiątkę.

Mój rycerz w spodniach ochronnych i koniem zaparkowanym na parkingu <lol>

Choć średniowieczne zbroje w muzeach wydają nam się małe, jest to tylko złudzenie. Wielkość kości w tamtych czasach nie różniła się od naszych. Według badań przytoczonych przez National Geographic Polska w materiale pt.” W granicach wzrostu” przeciętny Europejczyk w paleolicie mierzył 175 cm, w średniowieczu 167 cm, dziś zaś jego wzrost wynosi średnio 172,5 cm.

Gastronomia po królewsku 😉

Ze względu na środki ochronne związane z pandemią koronową, nasz lunch był dosyć ubogi… frytki, zresztą mocno przesolone, oraz woda, która przy takich upałach smakowała jak nigdy wcześniej.

Informacje praktyczne

ADRES: Burg Eltz, 56294 Wierschem, Niemcy

GODZINY OTWARCIA:

Zamek Eltz można zwiedzać od 1 kwietnia do 31 października.

Zwiedzanie z przewodnikiem odbywa się codziennie od godziny 9:30 do 17:30

Wycieczka przewodnikiem organizowana jest mniej więcej co 10-15 minut i trwa około 40 minut.

KOSZTY PARKINGU:

Od samochodu/ motocykla: 2,00 euro

Od samochodu z przyczepą/ przyczepy kempingowej: 4,00 euro

BILETY WSTĘPU: (wejście do zamku plus zwiedzanie z przewodnikiem)

Osoba dorosła: 11,00 euro

Uczniowie/Studenci: 7,00 euro

Osoba niepełnosprawna: 7,00 euro

Bilety wstępu są sprzedawane w sklepie Brug, za portalem wejściowym, po prawej stronie.

PS. Zwiedzanie zewnętrznej części zamku jest bezpłatne, więc jeśli chcesz zrobić, tylko zdjęcia z zewnątrz nie musisz kupować biletu. W tym celu możesz zamek odwiedzić nawet i w listopadzie 🙂

INNE PRZYDATNE INFORMACJE:

Zwierzęta nie mają wstępu do wewnętrznych pomieszczeń zamku.

Wszystkie dalsze informacje można znaleźć tutaj.

Jedź, zwiedzaj i pamiętaj: Nikt nie jest za stary na bajki. Uwierz w magię 🙂

TEN WPIS JEST POWIĄZANY Z POSTEM:

>>> Motorem przez Dolinę Mozeli

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *