Route 66.

Nie wyobrażaliśmy sobie naszego Amerykańskiego Tripu bez przejechania, chociażby najmniejszego kawałka trasą najbardziej legendarnej autostrady na świecie. Mowa oczywiście o mistycznej Route 66, wzdłuż której znajduje się wiele obiektów, które odtwarzają atmosferę i przenoszą do dawnych miejsc z lat 50 i 60 tych.

W dzisiejszym wpisie dowiesz się więcej na temat historycznej Route 66, a także zobaczysz jakie miasta i miasteczka znalazły się na naszej trasie po opuszczeniu Grand Canyon. Jeśli lubisz stare samochody, zabytkowe budynki, opuszczone miejsca i relikty przeszłości to zapraszam do dalszego czytania 🙂

Route 66, historia, ciekawoski

ROUTE 66. Historia najbardziej legendarnej drogi na świecie.

Route 66. Historia drogi, ciekawostki

Pomysł na utworzenie Route 66 narodził się w stanie Oklahoma na początku lat dwudziestych dzięki boomowi motoryzacyjnemu, który doprowadził do konieczności rozbudowy i poprawy połączeń drogowych. Opracowano więc plan połączenia istniejących dróg stanowych w jedną długą autostradę krajową, która zapewniałaby krótszą i szybszą drogę przez cały kraj. Głównymi wykonawcami połączenia Chicago z Los Angeles byli przedsiębiorcy Avery Cyrus z Tulsy w stanie Oklahoma i John Woodruff z Springfiels w stanie Missouri. 

Po otwarciu drogi niewielu ludzi wiedziało o jej istnieniu i w związku z tym członkowie organizacji “US 66 Highway Association” (członkowie ośmiu stanów, przez które przebiegała autostrada) musieli ruszyć z programem reklamowym mającym na celu promowanie nowej autostrady. Przygotowano przewodniki, pocztówki, a także mapy, których celem było rozpowszechnienie informacji o nowej drodze oraz przyciągnięcia jak najwięcej Amerykanów podróżujących ze Wschodu na Zachód. Program reklamowy promujący Route 66 sprawił, że na drodze tworzył się coraz to większy ruch a ludzie zaczęli inwestować w swoje biznesy i otwierać stacje benzynowe z bistro barami.

Pierwszy poważny ruch na drodze miał miejsce w czasie Wielkiego Kryzysu, który rozpoczął się w październiku 1929 roku i był jednym z najtrudniejszych okresów w historii Ameryki. Okres załamania się gospodarki, który trwał do początku lat 40 przyczynił się do ogromnego bezrobocia i pozbawił wiele rodzin bez środków do życia. Zmagając się z trudnościami ekonomicznymi wielu Amerykanów opuściło swoje rodzinne miasta i ruszyło w podróż do bogatszych części Ameryki, w celu znalezienia pracy oraz lepszego bytu. Droga 66 była wtedy główną drogą migracji między stanami USA.

Innym katastrofalnym wydarzeniem, które przyczyniło się do masowej migracji Amerykanów Drogą 66 był tzw. Dust Bowl, okres susz i burz piaskowych na preriach Kanady i Stanów Zjednoczonych, który doprowadził do wyschnięcia ziemi i spowodował, że rolnicy stanów Oklahoma, Nebraska, Kansas, Teksas, Nowy Meksyk stracili wszystkie swoje plony a rolnictwo stało się wręcz niemożliwe. Z powodu utraty zbiorów ludzie stracili swój dotychczasowy sposób zarabiania pieniędzy i zmuszeni byli do emigracji Drogą 66 najczęściej w strony Kalifornii.

Chociaż gospodarka i obywatele Ameryki byli pod dużym wpływem obydwu kryzysów, Route 66 przeżywała w tym czasie swój rozkwit. Ruch na Route 66 amerykańskich rodzin kierujących się najczęściej w strony Kalifornii był postrzegany przez wielu jako szansa dobrze prosperującego biznesu co z czasem zaowocowało tym, że wzdłuż drogi zaczęło powstawać jeszcze więcej stacji benzynowych, restauracji oraz sklepów. Przez długi czas Autostrada utrzymywała przy życiu wiele małych miasteczek a dla amerykańskich migrantów Route 66 stała się drogą marzeń, możliwości i nadziei na lepsze życie. 

Po przyłączeniu się 8 grudnia 1941 roku Stanów Zjednoczonych do II Wojny Światowej Route 66 stała się niezbędna dla ruchu wojskowego i była jedną z ważniejszych tras transportu sił zbrojnych zarówno wojsk, jak i materiałów.

Po wojnie, która zakończyła się w 1945 roku, Droga 66 ponownie była niezastąpioną trasą dla żołnierzy, lotników i marynarzy, którzy wracali do swoich domów, a powojenny rozrój gospodarki sprawił, że Amerykanie zaczęli się dorabiać i mieli więcej środków finansowych, które mogli przeznaczyć na kupno samochodów, zaciągnięcie kredytu na dom, a także podróże, które wcześniej przed wojną nie były tak popularne. Rozwijająca się turystyka i chęć podróżowania Amerykanów po własnym kraju sprawiło, że przy autostradzie zaczęły pojawiać się motele oraz garaże samochodowe.

Niestety to, co miało ogromny wpływ na rozrój Drogi 66 jednocześnie przyczyniło się do jej upadku. Powojenna popularność Route 66 i ogromny ruch samochodowy spowodował, że stan drogi zaczął się bardzo pogarszać. Zniszczona, przestarzała i podziurawiona nawierzchnia Route 66 stała się prawdziwą ruiną i nie nadawała się do dalszego użytku.

Kiedy w roku 1956 prezydent Eisenhower uchwalił ustawę o budowie autostrad międzystanowych upadek Route 66 był tylko kwestią czasu. W ciągu następnych 25 lat coraz więcej odcinków Drogi 66 było stopniowo omijanych, ponieważ ukończono budowę nowoczesnych autostrad międzystanowych. Po ukończeniu ostatnich odcinków nowej i nowoczesnej autostrady międzystanowej o nazwie Interstate 40 Route 66 zaczęła być uważana za zbędną i 27 czerwca 1985 została oficjalnie usunięta z Systemu Drogowego Stanów Zjednoczonych.

Route 66. Historia drogi, ciekawostki

ROUTE 66. Fakty i ciekawostki.

  • Route 66 oficjalnie powstała w 1926 roku i była pierwszą utwardzoną autostradą w Stanach Zjednoczonych. Całkowite wybrukowanie drogi trwało do 1937 roku i zajęło ponad 11 lat
  • Większość Route 66 to linia prosta, szczególnie w stanach Oklahoma, Nowy Meksyk i Teksas
  • Oficjalna długość Route 66 to 3940 km
  • Route 66 przechodzi przez Wielki Podział Kontynentalny w Nowym Meksyku. Z jednej strony woda płynie do Pacyfiku, a z drugiej do Atlantyku
  • Punktem początkowym Route 66 było kiedyś skrzyżowanie Jackson Boulevard i Michigan Avenue w Chicago. W 1955 roku droga ta była jednokierunkowa, więc znak początku znajduje się obecnie na rogu Adams i Michigan Avenue
  • Środek Route 66 znajduje się w Teksasie
  • Punktem końcowym Route 66 jest skrzyżowanie Ocean Avenue i Lincoln Boulevard w Santa Monica w Kalifornii
  • Route 66 przechodzi przez 8 stanów: Illinois, Missouri, Kansas, Oklahomę, Teksas, Nowy Meksyk, Arizonę i Kalifornię
  • Route 66 przechodzi przez 3 strefy – centralną, górską i pacyficzną
  • Wprowadzenie autostrad międzystanowych w latach 50. ostatecznie doprowadziło do upadku Route 66
  • Od 1985 roku droga została wycofana z eksploatacji i przestała być autostradą
  • Droga ma kilka pseudonimów: “Matka Droga”, ”Autostrada Willa Rogersa”, “Główna ulica Ameryki”
  • Droga jest częścią wielu piosenek w tym jednej z najsłynniejszych “Get you kick on Route 66”. Piosenka została napisana przez Bobby Troupe w 1946 roku i nagrana przez King Cole Trio
  • Film Disneya “Auta” przedstawia historię drogi w sposób przyjazny dla dzieci.
Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Agnieszka Krzyminska

DROGA 66. NASZE PRZYSTANKI

ROUTE 66 TRASA FLAGSTAFF-WILLIAMS- SELIGMAN- PEACH SPRINGS- HACKBERRY- KINGMAN-OATMAN.

FLAGSTAFF

Miasto Flagstaff założone w 1882 roku podobnie jak inne miasteczka w północnej Arizonie było częścią społeczności Route 66, chociaż nigdy nie było, całkowicie zależne od losów autostrady i pewnie dlatego zdołało przetrwać do dziś. W miasteczku przespacerowaliśmy się po historycznym centrum zawieszając oczy przy dwóch zabytkowych budynkach.

Route 66. Historia drogi, ciekawostki Flagstaff

Tuż przy historycznej Route 66  w samym sercu starego miasta Flagstaff znajduje się jeden z pierwszych budynków zbudowany z cegły. Budynek powstał w 1897 roku i przez lata służył wielu celom w tym pierwszej centrali telefonicznej, wielu restauracjom, teatrowi, rozgłośni radiowej, a nawet sali bilardowej. Dziś pięknie odrestaurowane wnętrze tego zabytkowego obiektu służy jako hotel, w którym podobno nawiedzają duchy Weatherforda oraz dawnej pary młodej, która według legendy w latach 30. XX wieku została zamordowana w pokoju 54. Dzisiaj pokój 54 funkcjonuje jako pomieszczenie przechowalni.

Route 66. Historia drogi, ciekawostki Flagstaff
Route 66. Historia drogi, ciekawostki Flagstaff

Innym ciekawym budynkiem jest Hotel Monte Vista, który jest jednym z niewielu amerykańskich hoteli powstały w całości z podatków publicznych. Hotel został zbudowany w 1926 roku i jest najdłuższym hotelem komercyjnym w historii Ameryki. Po raz pierwszy hotel został sprzedany osobie prywatnej na początku lat 60. XX wieku. Hotel zyskał popularność dzięki przemysłowi filmowemu oraz sławnym ludziom takim jak John Wayne, Anthony Hopkins, Clark Gable, którzy byli jego gośćmi. Wnętrza hotelu były wykorzystywane w scenografii sławnego filmu “Casablanca”

WILLIAMS

Williams to ostatnie miasto ominięte przez nową międzystanową autostradę I-40. Miasteczko znane jest również jako “Brama do Wielkiego Kanionu” ponieważ jest domem dla kolei Grand Canyon Railway, historycznego pociągu, który przemierza malowniczy, pustynny krajobraz kierując się do wrót jednego z najwspanialszych cudów natury na ziemi – Grand Canyon. Zwiedzając Williams można poczuć ducha Route 66. W historycznym centrum miasta słychać największe hity muzyczne lat 50. i 60. We wzdłuż głównej ulicy znajduje się kilka restauracji i sklepów, które zachęcam odwiedzić, bo klimat jest naprawdę rewelacyjny.

Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Williams

Cruiser’s Route 66 Cafe to piękna nostalgiczna restauracja w stylu retro w budynku byłej stacji benzynowej. Tutaj koniecznie trzeba się zatrzymać, aby zjeść dobry obiad i napić się ogromnej ilości coca-coli 😉

Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Williams

Największym wspomnieniem z miasteczka Williams jest dla mnie pobyt właśnie w tej restauracji. Pamiętam, że czekaliśmy na nasz obiad spoglądając na historyczną Drogę 66 i nagle Pan, którego widać po prawej na zdjęciu wykonał popularny numer (Get Your Kicks On) Route 66 autorstwa Bobby’ego Troupa. Niby mała rzecz a dała niezwykły klimat.

Wnętrze restauracji, bardzo amerykańskie

Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Williams

Williams Depot. Historyczny dworzec kolejowy.

STOP! Zawieź mnie do… (no właśnie gdzie?)

Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Williams

Pete’s Gas Station Museum, dawna stacja benzynowa, w której dzisiaj znajduje się małe ciekawe muzeum.

SELIGMAN

Seligman to wioska znana jako “Birthplace of Historic Route 66” czyli miejsce narodzin historycznej drogi 66, które zachowało wszystkie znaczące elementy historycznej autostrady. Przed sklepami znajdziesz zaparkowane stare samochody a na budynkach zobaczysz znaki, malunki i szyldy, które przypominają gdzie jesteś – Route 66!

Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Seligman
Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Seligman
Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Seligman
Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Seligman
Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Seligman
Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Seligman

PEACH SPRINGS

W Peach Spring nie wiele można zrobić, poza zatankowaniem samochodu w zabytkowej stacji Osterman 😉

Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Peach Springs

HACKBERRY

Hackberry to mała wioska gdzie znajduje się prawdziwa ikona Route 66 – sklep wielobranżowy Hackberry General Store. Pomimo tego, że Hackberry zamieszkuje dziś mniej niż 200 osób, miejsce to pozostaje popularnym przystankiem na trasie historycznej Route 66. Sklep Hackberry znajduje się przy pierwotnym przebiegu Route 66. W środku sklepu panuje niesamowity klimat z kolekcją pamiątek z czasów Route 66 a na zewnątrz można pooglądać zardzewiałe zabytkowe samochody i stare pompy paliwowe. Absolutna konieczność!

 

Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Hackberry
Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Hackberry
Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Hackberry
Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Hackberry

Hackberry General Store

Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Hackberry

Na ścianie pieniędzy można zostawić pamiątkę po swojej podróży na Route 66

Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Hackberry
Route 66. Historia drogi, ciekawostki. Hackberry

W DORDZE DO KINGMAN…

Get your kicks on Route 66

Herbie. Route 66. Agnieszka Krzyminska

Marzyłam o przejechaniu Route 66 Harley Davidson, dopóki nie pojawił się on! Herbie 🙂

Route 66, Arizona, Post, Skrzynki Pocztowe

Tradycyjne skrzynki pocztowe na Route 66

KINGMAN

Kolejnym miastem, które znalazło się na naszej trasie na Route 66 było Kingman. Miasto zostało założone w 1882 roku przed włączeniem Terytorium Arizony do stanu USA i jest uważane za serce historycznej Route 66. Miasto Kingman było dla nas przede wszystkim miejscem postoju. Tutaj spełniłam swoje marzenie 🙂 Zrobiliśmy coś typowo amerykańskiego i nocowaliśmy w charakterystycznym amerykańskim i bardzo tanim motelu przy dawnej Route 66. Jeśli podobnie jak ja marzysz o spędzeniu nocy w tego typu miejscu, przygotuj się na to, że nie będzie tam mega higienicznie! No, ale nie o to przecież chodziło 😀

Motel to typowy “wynalazek” Stanów Zjednoczonych. Nawet jeśli nie byłeś jeszcze w Ameryce to zapewne kojarzysz te niskie budynki zwykle w kształcie litery L lub U  z amerykańskich produkcji filmowych. Amerykańskie motele często znajdują się wzdłuż dróg międzystanowych oraz w pobliżu stacji benzynowych, garaży samochodowych, przydrożnych restauracji i sieci fast foodów. Pierwsze motele powstały szybko po pojawieniu się samochodów. Były to małe hotele, często maksymalnie dwupiętrowe, z własnym wejściem do pokoju bezpośrednio z parkingu samochodowego. Mniej więcej od lat dwudziestych przydrożne i tanie hotele nazywano “Mo-Tel”. Z czasem nazwę która powstała od dwóch słow: hotel i motocykl, uproszczono do nazwy “motel”

Route 66. Kingman. Historia Route 66, ciekawstki.

Jedną z fajniejszych atrakcji w Kingman jest stylowa restauracja z lat 50, która mieści się w dawnej stacji benzynowej Kimo Shell z 1939 roku. Wnętrze restauracji jest bardzo kolorowe i nawiązuje do klasycznego stylu restauracji z lat 50. Środek budynku zdobi szafa grająca, czarnobiałe płytki podłogowe ułożone w szachownicę oraz przyozdobione ściany zdjęciami sław kina i muzyki minionych czasów. Jedzenie w restauracji było bardzo dobre dlatego też odwiedziliśmy to miejsce dwa razy. Wieczorem i następnego dnia rano.

Route 66. Kingman. Historia Route 66, ciekawstki.
Route 66. Kingman. Historia Route 66, ciekawstki.

W Kingman warto odwiedzić Park Lokomotyw, w którym znajdziesz słynną lokomotywę parkową #3759

OATMAN

Jeśli kiedykolwiek słyszałeś o Oatman to zapewne za sprawą dzikich osłów, które są zdecydowanie poza starymi drewnianymi chatami i pozostałościach po kopalniach główną atrakcją wioski i nadają temu miejscu mnóstwo uroku. Oatman to mała wioska a właściwie jedna ulica, która swoim dzikim wyglądem przypomina prawdziwy plan filmowy amerykańskiego westernu. Oatman znajduje się w zachodniej Arizonie zaledwie 45 minut od miasta Kingman. Przez środek wioski przebiega odcinek słynnej Route 66, drogi, która od lat 20 do lat 50. XX wieku była główną trasą autostradową w Stanach Zjednoczonych.

Route 66. Oatman. Historia Route 66, ciekawstki.

Dzikie osły w Oatman które wyglądają na bardzo udomowione są bezpośrednimi potomkami osłów, których poszukiwacze złota sprowadzili na te tereny jako zwierzęta juczne z myślą o pracy i przenoszeniu ciężarów na plecach. Kiedy kopalnie zaprzestały działalności, osły mogły swobodnie wędrować po wzgórzach a teraz głównej uliczce wioski Oatman.

Route 66. Oatman. Historia Route 66, ciekawstki.
Route 66. Oatman. Historia Route 66, ciekawstki.

Morze i uparte, ale przede wszystkim urocze i kochane zwierzątka 🙂

Route 66. Oatman. Historia Route 66, ciekawstki.
Route 66. Oatman. Historia Route 66, ciekawstki.
Route 66. Oatman. Historia Route 66, ciekawstki.

Serce osła zdobędziesz w jeden bardzo prosty sposób. Kup torebkę z pyszną karmą!

Laat een reactie achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *